De blog van uwtekst.be

Over copywriting en schrijftips om zelf betere teksten te leren schrijven.

Joke Hofmans

De power van het wij-gevoel

Ondernemers spenderen het merendeel van hun marketingbudget aan de zoektocht naar nieuwe klanten. Terwijl uit onderzoeken blijkt dat investeren in het bestaande clientèle altijd méér winst oplevert. Een overtuigende reden om uw trouwe afnemers wat meer in de watten te leggen. Hoe? Een van de strategieën is om werk te maken van het wij-gevoel: community marketing. Laat u inspireren door andere merken en ontdek hoe u met het gevoel van verbondenheid uw klanten dichterbij brengt.

Lees verder »
Heldere teksten
Joke Hofmans

Wie begrijpt de cryptische taal van de advocaat en notaris?

“Bedankt voor de mooie tekst”, mailde een advocate mij een tijdje geleden. Ze was nochtans niet helemaal gerust toen ik haar vertelde dat ik de informatie zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk zou maken. “Wij zijn het gewoon om in juridisch jargon te communiceren, met collega’s én cliënten”, zei ze. Maar waarom gebruiken advocaten, notarissen en rechters nog altijd zo’n moeilijke taal? Kan het ook anders? Uwtekst.be vindt van wel.

Lees verder »
Schrijftraining
Joke Hofmans

Zwoegt u al een tijd op een tekst? Zo lukt het schrijven wel

Zit u al een tijd te sjieken op een tekst voor uw website of mailing, hoewel u dat eigenlijk snel tussendoor ging doen? Schrapte u al tig keer die eerste zin? En ziet u uw kostbare tijd intussen wegtikken? Met deze tips overwint u de angst voor het witte blad en pent u straks gezwind een goeie tekst neer.

Lees verder »
Joke Hofmans

Bedrijf achter de schermen: laat uw helden zien

Helden van Hier, Helden van de Kinderkliniek, Spoed 24/7, … U kent ze vast wel. De docusoaps geven een blik achter de schermen van bijzondere beroepen. En de tv-kijkers vinden het fantastisch. Want u maakt de spannendste momenten mee, via de camera weliswaar. U bent getuige van heel persoonlijke en ontroerende verhalen – dingen die ook u kunnen overkomen. En u ontdekt het kleine hartje van de grote held. Laat ook úw helden zien en uw doelgroep zal ervan smullen.

Lees verder »
Joke Hofmans

Marketingtrucs: doe zoals uw supermarkt

We denken wel dat we aan het stuur van ons gedrag zitten, maar dat is vaak niet het geval. Denk er maar eens aan hoe u in de supermarkt verleid wordt. Door slimme marketingtechnieken komt u steevast met een vollere kar buiten dan u had voorzien. Hoog tijd om die verleidingstrucs ook in uw organisatie of bedrijf te gebruiken.

Lees verder »
Koen Bruelemans

6 trucs om uw boodschap bij uw klanten te laten plakken

U serveert uw klanten een heleboel teksten: op uw website, in uw mailings, in uw brochures … Maar welke teksten onthouden ze het beste? Welke blijven in hun hoofd ‘plakken’? Het zijn de teksten waarin u een verhaal vertelt. 6 elementen verhogen de plakkracht van uw teksten drastisch: de SUCCES-elementen. De broers Chip en Dan Heath beschrijven ze in hun boek ‘De Plakfactor’.

Lees verder »
Copywriting
Koen Bruelemans

5 tips voor prikkelende titels

Een webtekst, blogartikel, direct mail: hun succes valt of staat met een sterke titel. Want uw titel is veruit de belangrijkste zin die u schrijft. Hij bepaalt of uw tekst gelezen wordt. Of niet. Maar hoe schrijft u een fantastische titel die uw (potentiële) klant ervan overtuigt om uw blog, mail of verkoopbrief te lezen? U krijgt van ons 5 tips die werken.

Lees verder »
Koen Bruelemans

De problemen van uw klanten zijn goud waard

“Problemen? Daar schrijven we niet over. Want dat creëert een negatief imago en jaagt onze klanten weg.” Het is een idee dat bij veel bedrijven leeft. Maar stel uzelf de vraag: waarom willen mensen uw product of dienst kopen? Het antwoord: omdat ze een probleem hebben en u dat voor hen kunt oplossen. Pak die problemen vast en schrijf erover.

Lees verder »
Tom Goossens

Zet voordelen vóór eigenschappen

Producteigenschappen en de voordelen die daaruit voortvloeien, worden soms op een hoopje gegooid. Meestal door gepassioneerde ondernemers die élk productdetail uit de doeken doen als ze met klanten praten. Maar om die klanten over de streep te trekken, hebt u méér overtuigingskracht nodig. Vuur daarom eerst uw productvoordelen af en neem de laatste weerstand weg met de productkenmerken.

Lees verder »
Tom Goossens

Heeft uw merk een aantrekkelijke smoel?

Een sterk merk heeft een sterke persoonlijkheid. Of anders gezegd: een aantrekkelijke smoel. Helaas maken weinig kmo-ondernemers werk van die persoonlijkheid en zo laten ze potentiële klanten links liggen. Hoe pakt u het dan wél aan?

Lees verder »
Joke Hofmans

404-pagina: koude douche of verkwikkende duik?

Vroeg of laat stoten uw bezoekers op die doffe error-404, page not found. Omdat u uw website of een pagina verhuisde of de surfer een verkeerde url typte. Niet zo erg, zegt u? Toch wel. Want zo jaagt u waardevolle klanten weg. Loopt er iets fout op uw website? Vang uw verdwaalde bezoekers dan warm op en zet hen snel weer op weg. Maak werk van uw 404-pagina met deze 5 tips.

Lees verder »
Joke Hofmans

Meer verkopen: zet uw klanten op hete kolen

Om potentiële kopers over de streep te trekken is schaarste een geweldig sterk argument. Als er weinig van iets is, willen mensen het sneller hebben. Schaarste is een van de overtuigingsprincipes die Robert Cialdini beschreef in de klassieker ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ uit 1984. En makkelijk en snel toe te passen op úw producten en diensten.

Lees verder »
Tom Goossens

Sterke teksten en stipte projectopvolging

“Joke en Tom schrijven steevast sterke teksten voor ons magazine. En met hun projectopvolging zetten ze de puntjes op de i – zónder uitzondering. Daarom rekenen we op uwtekst.be voor publireportages en redactionele stukken.” Aan het woord is Luc Colla, hoofdredacteur van STERCK. Magazine.

Lees verder »
Tom Goossens

Publireportage: overtuigen met een journalistieke tekst

Wilt u uw doelgroep subtiel verleiden en ondertussen uw imago als betrouwbare expert versterken? Denk dan aan een publireportage – ook wel advertorial genoemd. Dat is een wervende tekst, gedrenkt in een journalistieke saus. Uw lezer smult ervan, want door de objectieve stijl lijkt het alsof het alleen een informerende tekst is.

Lees verder »
Tom Goossens

Wat een copywriter leert van Oprah Winfrey

Copywriter Tom is stiekem een fan van Oprah Winfrey: de keizerin van de Amerikaanse talkshow. Het geheim van haar succes? Emoties. Ook voor uw marketing en communicatie zijn die emoties een krachtig wapen. Het is een kwestie van goed te mikken.

Lees verder »
Joke Hofmans

Copywriter Antwerpen

Op zoek naar een copywriter in Antwerpen? Uwtekst.be staat tot uw dienst! U vindt ons in een van de iconen van ’t Stad: het centraal station, op een flexplek van Regus. Dankzij dat kantoor zitten uw copywriters vaker samen en brainstormen ze dus gemakkelijker. Zo krijgt u nog creatievere teksten die wérken.

Lees verder »
Joke Hofmans

Testimonials trekken twijfelaars over de streep

Twijfel is eigen aan de mens, bij kleine én grote beslissingen. Als u zich inschrijft op de sportschool, een nieuwe computer zoekt of uw vakantie boekt. U wilt waar voor uw geld. Daarom steunt u voor beslissingen vaak op anderen: via reviews, beoordelingen en getuigenissen. Maak dus zéker tijd om testimonials te schrijven voor uw website. Ze beantwoorden vragen bij een moeilijke keuze.

Lees verder »
Joke Hofmans

Blaas uw brieven meer leven in

‘Zoals beslist laten wij u hierbij een opvraging geworden voor het betalen van de kosten. Met de meeste hoogachting.’ Tekst uit 1877? Nope, 2016! Gooi verouderde taal overboord, maak het uw lezer gemakkelijk en schrijf zoals u spreekt.

Lees verder »

Op zoek naar een goede copywriter?