500 gram belegen woorden alstublieft

Tom Goossens

Tom Goossens

Copywriter voor Vlaams-Brabant bij uwtekst.be
“Ken ik u ergens van?”, vroeg de gladjakker aan het mooiste meisje van de disco. Een knoert van een cliché als opener. Denkt u dat hij het meisje die avond mee naar huis nam? Ik vrees het ergste voor onze donjuan. Want mooie meiden houden niet van clichés, en uw lezers ook niet.

Maar waarom propt u uw zakelijke en commerciële teksten dan vol belegen woorden? Gooi ze maar in de prullenmand, want ze jagen uw lezers weg.

Uw copywriter schrapt clichés

Ik zet hier de ergste clichés op een rij. Vult u de puntjes gerust zelf in:

  • Wij zijn uw oplossing voor …
  • Wij zijn uw partner in …
  • Wij leveren u … op maat
  • Wij zijn een dynamisch …
  • Wij werken proactief …

U hebt ze ongetwijfeld herkend, want ze duiken overal op: in webteksten, folders, verkoopbrieven … Maar wat betekent de oplossing nu eigenlijk? Of wat is dynamisch precies? Juist, deze woorden zeggen alles én niets. Alleen luie copywriters gebruiken ze – en verbergen zo hun gebrek aan inspiratie.

Maak uw zakelijke tekst concreet én fris

Uw lezer wil weten wat u hem te bieden hebt. Draai niet om de hete brij heen en leg het hem uit: haarfijn, concreet én met frisse woorden.

Stel, u leidt een IT-bedrijf en dus wilt u van de daken schreeuwen dat u proactief werkt voor uw klanten. “Ah, natuurlijk”, denkt u. “Want ik los de IT-problemen op vóór ze ontstaan.” Bingo, u hebt uw verhaal gevonden.

Schrijf dus niet:

Elke IT-omgeving is gevoelig voor problemen. Daarom beheren wij uw IT-infrastructuur proactief.

Maar wel:

Ook úw IT-omgeving is gevoelig voor problemen. Daarom houden we uw IT de klok rond in het oog. En drukken we uw problemen de kop in vóór ze ontstaan.
Schakel uw copywriter in

Wilt u die mooie meid of die knappe gast in de disco versieren? Pak dan uit met een originele pick-upline. Wilt u scoren met uw zakelijke en commerciële teksten? Schakel dan copywriter Tom en copywriter Joke in. Zij laten uw tekst werken.

Delen mag