Geschreven door Tom

Jaarverslag schrijven? Maak het onweerstaanbaar

Veel organisaties beschouwen hun jaarverslag als een verplicht nummer en proppen het vol vaktaal en droge kost. Een gemiste kans! Volg deze tips en maak een pageturner van uw jaarverslag.

Jaarverslag schrijven? Stap in de schoenen van ...

Zet nooit uw organisatie centraal in uw jaarverslag. Wie of wat dan wel, hoor ik u denken. Simpel: stap in de schoenen van uw klant, investeerder of stakeholder en schrijf uw verhaal door zíjn ogen. Dat creëert betrokkenheid bij uw lezer.
Wat was de ambitie van uw investeerder? Welke bijzondere vraag had uw klant? En wat stond er op het wensenlijstje van uw personeel? De antwoorden op die vragen zijn uw startpunt. Daarna doet u uit de doeken welke acties u ondernam om een glimlach te toveren op hun gezicht.

Jaarverslag schrijven? Laat mensen aan het woord

Schrijf geen monoloog, maar geef het woord aan uw klant, investeerder, werknemer, buurtbewoner, … Kortom: laat anderen uw verhaal vertellen. Ook dat zorgt voor betrokkenheid bij uw lezer, want uw lezer herkent zich in het verhaal en dat doet lezen.

Bovendien geven die getuigenissen u de kans om een persoonlijk verhaal te brengen. Laat uw getuigen daarom ook vertellen over wat minder vlot verlopen is. Zelfkastijding is natuurlijk nergens goed voor, dus koppel er altijd een positief vervolg aan.

Jaarverslag schrijven? Serveer hapklare brokjes

Niemand leest uw jaarverslag van a tot z. Dus schrijf geen lange lappen tekst, maar hak uw verhaal in hapklare brokjes. Denk aan kaderstukjes, interviews, infografieken, en een mooie mix van korte en langere artikels. Eigenlijk maakt u er een magazine van: uw lezer plukt de stukjes eruit die hem aanspreken.

Voorbeeld gezocht

Zoekt u een voorbeeld van een geslaagd jaarverslag? Check dan het jaarverslag 2015 van De Persgroep – werk van uwtekst.be. Wilt u ook een jaarverslag dat gelezen wordt? Kom dan eens een koffie drinken met Joke en Tom. U gaat met een berg inspiratie weer naar huis.