Geschreven door Koen

5 tips voor prikkelende titels

Een webtekst, blogartikel, direct mail: hun succes valt of staat met een sterke titel. Want uw titel is veruit de belangrijkste zin die u schrijft. Hij bepaalt of uw tekst gelezen wordt. Of niet. Maar hoe schrijft u een fantastische titel die uw (potentiële) klant ervan overtuigt om uw blog, mail of verkoopbrief te lezen? U krijgt van ons 5 tips die werken.

1. Gebruik een quote

Een testimonial van een klant op uw website zetten? Dat werkt. Bedrijven die testimonials online zetten, krijgen meer offerte- en andere vragen binnen. Een testimonial – lees een quote – als titel wekt de nieuwsgierigheid van uw lezer. Want die wil weten wie dat gezegd heeft, en waarom. Voorbeeld: “Dankzij [merk] besparen we 15% op onze energiekosten.”

2. Maak uw lezer nieuwsgierig

Nieuwsgierigheid is een van de krachtigste triggers die er bestaan. Want hoewel we willen reageren op rationele feiten, laten we ons vooral leiden door emotie. Iets wat ons nieuwsgierig maakt, grijpt ook meteen onze aandacht. Voorbeeld: ‘Het geheim waarmee u het openingspercentage van uw e-mailings de hoogte injaagt.’

3. Los een probleem op

We zeiden het al: we zijn constant op zoek naar oplossingen voor problemen. En hoe sneller we die vinden, hoe beter. Benoem in uw titel het probleem van uw lezer en beloof hem ook al de oplossing. Het zet hem aan om in uw tekst naar de oplossing op zoek te gaan. Die u ook geeft natuurlijk … Voorbeeld: ‘Hoe u een gezinswagen kiest die u op het lijf geschreven is.’

4. Maak komaf met onwaarheden

Een van uw en mijn grootste frustraties? De onwaarheden en onbetrouwbare informatie waarmee we in deze digitale tijd van supersnel nieuws om de oren geslagen worden. Pak die onwaarheden aan en wek zo het vertrouwen van uw klanten. Voorbeelden: ‘3 mythes over beleggen ontkracht.’ ‘5 vragen waarmee u een frauduleuze televerkoper ontmaskert.’

5. Gebruik de kracht van autoriteit

Uw dokter of tandarts, Jeroen Meus, de aannemer die u de aanleg van uw nieuwe tuin toevertrouwt: naar de mening van experts en specialisten luistert u. U gaat blindelings verder op wat ze u zeggen. Dat is de kracht van autoriteit. Gebruik die als u er de kans toe hebt. Voorbeelden: ‘Schrijf een scorende mailing met de tips van de ervaren copywriters van uwtekst.be.’ ‘Op reis? 7 tips van onze beveiligingsexpert om uw huis te beschermen.’

Dat waren maar 5 tips. Er zijn er oneindig veel meer. Laat u het bedenken van titels liever aan ervaren copywriters over? Vraag het aan de copywriters van uwtekst.be.