Geschreven door Joke

Marketingtrucs: doe zoals uw supermarkt

We denken wel dat we aan het stuur van ons gedrag zitten, maar dat is vaak niet het geval. Denk er maar eens aan hoe u in de supermarkt verleid wordt. Door slimme marketingtechnieken komt u steevast met een vollere kar buiten dan u had voorzien. Hoog tijd om die verleidingstrucs ook in uw organisatie of bedrijf te gebruiken. 

Als u gaat winkelen, dan weet u maar al te goed dat de supermarkt een mijnenveld vol gewiekste verleidingstrucs is. Zo neemt u vaker producten op oog- of grijphoogte – daar zet de winkel doorgaans A-merken en die zijn dus duurder. U vindt dat u na het winkelbezoek wel een snoepje hebt verdiend, die kleine lekkere verleiders liggen niet toevallig aan de kassa. Met geur van versgebakken brood begint uw buikje spontaan te grommen en laadt u dus nog makkelijker in. En die gratis koffie tussendoor is om u te doen vertragen zodat u langer in de winkel blijft en … meer koopt. Eigenlijk weet u dat en toch trapt u er elke keer met open ogen in. 

Maar ik heb goed nieuws, want die verleidingstrucs zijn niet voorbehouden voor slimme supermarkten. Ook ú past die toe om de aandacht van uw klanten langer vast te houden en hen meer te laten kopen. En wel zo: 

Verleid lezers of passanten met een niet te missen, tijdelijk voordeel – In de reclamefolders lokken supermarkten u met grote kortingen die u de oren doen spitsen. Die actie wilt u niet missen. Ook uw collega’s passen die truc toe, denk maar aan de gratis energiescan door elektriciteitsbedrijven of de wekelijkse topdeal van uw bakker. Ze maken de stap naar hun bedrijf of winkel heel laagdrempelig. Zodra u binnen bent, is de kans op een (extra) aankoop groot. Doe ook uw prospects een offer they can’t refuse, plak er een strakke deadline op en trek zo uw klanten binnen.

Gebruik het principe van wederkerigheid en geef iets waardevols weg – Vraagt u zich af waarom u gratis staaltjes krijgt bij uw schoonheidsspecialist of gratis proevertjes in uw supermarkt? Niet per se omdat ze gul zijn. Maar door iets cadeau te krijgen – het moet wel waardevol zijn – voelt u zich vaak verplicht om wat terug te doen. Eén extra product in uw kar kan er nog wel bij, toch? Geef dus eerst iets aan uw doelgroep, zonder direct wat terug te verwachten. Er zullen zeker klanten zijn die u een wederdienst willen bewijzen.

Laat uw lezer dromen – Hoe past u de truc met de geur van versgebakken brood toe? Met storytelling. Als reisbureau kunt u bijvoorbeeld simpelweg zeggen dat u een ruim aanbod aan vakanties hebt. Maar uw boodschap komt veel beter over als u de lezer meeneemt naar magische paradijzen waar de zon altijd schijnt, waar u helemaal relaxed geniet van me-time en van elkaar en waar er achter elke hoek iets nieuws te ontdekken valt. Speel in op de verbeelding en raak uw lezer emotioneel. Zo creëert u de juiste sfeer voor een klik en een aankoop. 

Suggereer extra producten – In uw supermarkt liggen de koffie, koekjes, suiker en koffiemelk dicht bij elkaar. Ook heeft de winkel wellicht een Italiaanse rayon met pasta, sauzen en kruiden dicht bijeen. Zo laden we sneller het hele zootje in onze kar zonder na te denken. Hoe stimuleert u zelf koppelverkoop? Door suggesties te geven voor producten die andere klanten er ook bij hebben gekocht. Door thematische pakketjes te maken van producten. Of door te vragen of uw klant ook aan die en die producten heeft gedacht. 

Ten slotte: vang uw lezer op ooghoogte – Komt een potentiële klant op uw website of krijgt hij een folder van u in de bus? Dan moet hij met 1 vluchtige blik de essentie beethebben, zonder te scrollen, te bladeren of te zoeken. Anders gezegd: laat uw unieke verkoopargument eruit springen. Helder en aantrekkelijk op grijphoogte dus. Dan is uw prospect sneller verkocht.

De copywriters van uwtekst.be kennen de psychologische trucs van de supermarkt als hun broekzak. En passen ze met plezier ook in uw voordeel toe. Zet ons snel aan het schrijven.