Geschreven door Joke

Persbericht

U hebt nieuws te vertellen. Belangrijk nieuws. Een nieuwe samenwerking of een nieuw kantoor, een groot evenement, een behaalde onderscheiding. Of u steunt een goed doel of wilt met uw vakkennis reageren op de actualiteit. Maar hoe pent u dat neer in een persbericht dat de media maar al te graag oppikken? Enkele tips.

Het belangrijkste eerst

Schrijf in een omgekeerde piramide: de belangrijkste info in uw inleiding met een antwoord op wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Eindigen doet u met de minst belangrijke informatie, gevolgd door uw boilerplate of de omschrijving van uw organisatie en de contactgegevens van de persoon die beschikbaar is voor interviews.

Schrijf uw persbericht als een salami

Euhm, een salami? Ja, absoluut. Een salami snijdt u af in kleine plakjes of deeltjes. Uw persbericht moet u ook in deeltjes schrijven. En elk deel moet op zich staan. Dat wil zeggen: 1 idee of onderwerp per alinea. Zo kan de journalist gemakkelijk selecteren wat hij belangrijk vindt. Of uw persbericht oprollen en de laatste alinea’s zonder probleem weglaten om het belangrijkste over te houden.

Hou uw persbericht kort

Schrijven is schrappen. Zeker wanneer u een persbericht schrijft. Want de journalist heeft weinig tijd en wil na het openen meteen zien of uw persbericht nieuwswaarde heeft. Schrijf maximaal 1 A4. Wilt u meer vertellen of hebt u belangrijke achtergrondinfo? Stuur die mee als bijlage.

Blijf neutraal in uw persbericht

Iets waar journalisten echt allergisch voor zijn? Promotaal en marketingpraatjes. Maak nooit reclame in uw persbericht. Zo belandt het regelrecht in de prullenmand. Geef feiten. Blijf objectief, neutraal en correct. 

Maak uw persbericht aantrekkelijk

Begin met een catchy titel. Kort, bondig en concreet. Als een krantenkop. Schuif hier en daar een quote of citaat in uw tekst: van een expert, een klant, uw CEO … Het maakt uw persbericht persoonlijker, vlotter en aantrekkelijker. En tot slot: schrijf actief, in de tegenwoordige tijd en gebruik spreektaal en korte zinnen. Kranten en tijdschriften schrijven voor een publiek met het leesniveau van een 14-jarige.

En als uitsmijter: verstuur uw persbericht niet als bijlage. Plak de tekst in uw mail. Zo staat die meteen op het scherm van de journalist te blinken.

Enkele voorbeelden? We schreven al persberichten voor Heylen Vastgoed en SodaStream.

Hebt u nieuws te vertellen? Neem contact met ons op en vraag uw vrijblijvende offerte.