Slogan, baseline, slagzin, tagline, reclameslogans, pay-off

Slogan maken: versterk uw merk met een pakkende slagzin of baseline

Just do it. Want u bent waard. I’m lovin’ it. Flitste er bij minstens een van deze slagzinnen meteen een merknaam door uw hoofd? Dan kent u de kracht van de slogan.
Een slogan is een slagzin die blijft hangen, en meteen vertelt waar een merk of product voor staat. Wilt u een echte oorwurm creëren, zoals hierboven? Dan gaat u beter niet over één nacht ijs bij het bedenken van uw slogan.

Slogan, slagzin, baseline, tagline, pay-off. Wat is het verschil?

De voorbeelden uit de eerste alinea zijn technisch gezien baselines. En zo zijn er nog benamingen in sloganland. Denk maar aan slagzin, tagline en pay-off. Allemaal één pot nat? Niet helemaal:

  • Een slagzin is hetzelfde als een slogan: vaak gaat het om een leuze die beperkt meegaat. Bijvoorbeeld eentje specifiek voor een product of voor een bepaalde campagne.
  • Een baseline is hetzelfde als een pay-off of tagline: een krachtige leus die uw logo of merknaam vergezelt en versterkt.

3 tips om een goede slogan te maken: wat is een goede slagzin?

Wilt u een knaller van een slagzin of baseline bedenken voor uw merk of product?
Laat u dan leiden door de 3 onderstaande tips:

  1. Slogan maken: hou het kort
    Merkte u het ook? De slogans – pardon, baselines – aan het begin van de tekst zijn niet langer dan een paar woorden. Ze vatten de essentie van het product of merk krachtig samen. Doe hetzelfde bij het bedenken van uw slogan: wat maakt uw aanbod bijzonder? Hoe verschilt u van uw concurrent?

  2. Slogan maken: spreek hardop uit
    Slogans worden eindeloos herhaald. Dat is meteen ook de reden waarom ze zo goed blijven hangen. Zorg er daarom voor dat uw slagzin lekker bekt. Struikelt u al over uw woorden als u hem voor de eerste keer uitspreekt? Dan schrapt u hem beter van uw lijstje.

  3. Slogan maken: wees creatief
    Wilt u een slogan maken die eruit springt? Probeer dan een van de onderstaande taaltrucjes eens uit:
    Gebruik alliteraties: woorden die beginnen met dezelfde klank. Bijvoorbeeld: Maten. Makkers. Maes. (Maes).
    Ga aan de slag met beeldspraak: Stop een tijger in je tank (Esso).
    Laat het rijmen: Geschenken doen aan boeken denken (Standaard Boekhandel).

Slogan maken die blijft hangen? Zet uw copywriter aan het werk.

Raakt u er niet uit? Vertrouw het bedenken van uw slogan of baseline dan toe aan de woordkunstenaar bij uitstek: uw copywriter. Uw tekstschrijver bekijkt uw bedrijf of product van een afstand, en haalt er feilloos die sterktes uit die het hart van uw klant sneller doen slaan.

  • Uw copywriter leert uw bedrijf tot in de puntjes kennen voor hij aan de slag gaat: voer hem interessante weetjes over uw bedrijf, vertel welk gevoel u wilt oproepen en wat u in de kijker wilt zetten.
  • Uw sloganmaker gaat creatief met uw input aan de slag. Tijdens een eerste ronde krijgt u verschillende voorstellen geserveerd.
  • Zit uw favoriet er nog niet bij? Dan stuurt u snel bij en krijgt u een reeks nieuwe sloganvoorstellen tijdens de tweede voorstelronde.

Benieuwd welke oorwurm we als slogan kunnen bedenken voor uw merk?