U hebt groot nieuws. Een belangrijke samenwerking, of een splinternieuw kantoor. Een groots evenement, een goed doel dat u steunde, of een prijs die uw bedrijf won. Of misschien wilt u met vakkennis reageren op de actualiteit?
Wat u ook te vertellen hebt: u brengt het tot bij het grote publiek met een welgemikt persbericht. Maar hoe schrijft u dat zó dat de media het maar al te graag oppikken? Uw copywriter geeft u 5 tips:
Meer nog dan bij andere tekstsoorten, is de opbouw van uw persbericht van cruciaal belang. Zoals in elk goed artikel schrijft u dat als een omgekeerde piramide: het belangrijkste bovenaan, in uw inleiding. Daarin geeft u antwoord op de vragen wie, wat, waar, waarom en hoe. Onderaan uw persbericht zet u de informatie die het minst belangrijk is.
Daarna voegt u nog een boilerplate of omschrijving van uw organisatie toe, samen met de gegevens van uw contactpersoon.
U las het goed: om een goed persbericht te schrijven gaat u te werk alsof u een salami in plakjes snijdt. Verdeel uw persbericht in kleine, hapklare deeltjes. En zorg ervoor dat elk deel op zichzelf staat: hou het bij 1 onderwerp of idee per alinea.
Met die werkwijze maakt u het de journalist gemakkelijk: hij pikt er de schijfjes uit die hij smakelijk genoeg vindt. En laat de minder interessante stukjes onderaan uw persbericht gemakkelijk weg.
Schrijven is schrappen – zeker als u zich aan een persbericht waagt. Want journalisten sprinten van deadline naar deadline, en willen meteen zien of uw bericht nieuwswaarde heeft. Hou het daarom bij het schrijven van uw persbericht op maximaal 1 A4. Hebt u nog meer te vertellen? Of wilt u belangrijke achtergrondinfo toevoegen? Stuur die extra’s dan mee in de bijlage.
Weet u waarvan journalisten spontaan jeuk krijgen? Promotaal en marketingpraatjes. Maak daarom nooit reclame als u uw persbericht schrijft: anders verdwijnt het rechtstreeks in de virtuele prullenbak.
Zo gaat het beter: geef feiten in uw persbericht, blijf neutraal en correct. Even geen inspiratie? Blader eens door kranten en tijdschriften – daar spot u toch ook nooit promopraatjes in de artikels?
Vergroot de kans dat uw persbericht opgepikt wordt – hou rekening met deze tips:
Wilt u er zeker van zijn dat uw bericht in de best mogelijke vorm bij de journalist belandt? Of lukt het u niet om uw persbericht te schrijven met een objectieve pen? Schakel uw expert in: de copywriters van uwtekst.be.
Joke: 0486 93 32 44
Tom: 0496 78 52 33
Hallo@uwtekst.be
uwtekst.be
Karel Vanthillostraat 38
2920 Kalmthout
hallo@uwtekst.be
Het communicatiebureau
BE 0507.728.088