Publireportage of advertorial schrijven

Publireportage: boodschap verpakt in journalistiek jasje

Het vertrouwen van uw klanten en prospects wint u niet met een harde advertentie of promotiecampagne. Hoe u dan wel scoort? Met een verhaal over uw bedrijf, product of dienst waarmee u zich als expert profileert.
Een publireportage of advertorial leent zich daar perfect voor. Ze verschijnen als een redactioneel artikel in een krant, tijdschrift of vakblad. Met uw boodschap in een journalistiek jasje trekt u uw lezer zo over de streep.

Recht in de roos met uw publireportage

Hét voordeel van een publireportage? De krant, het tijdschrift of het vakblad waarin ze verschijnt, richt zich op een specifiek publiek. Jongeren, mannen, vrouwen, professionals, … Het enige wat u dus hoeft te doen, is het blad kiezen dat uw (potentiële) klanten lezen. Stem de boodschap van uw advertorial daarop af, met argumenten waarin uw doelgroep zich herkent. Zo gaat u als een pijl op uw doel af.

Publireportage: tijd en ruimte voor uw verhaal

Met een publireportage gaat u subtieler te werk dan met een opvallende slogan en grote afbeelding. Het voordeel daarvan? U hebt de tijd en de ruimte om uw verhaal te vertellen: met aandacht voor alle argumenten en voordelen die uw doelgroep over de streep trekken.
Let wel: schakel niet over op reclamepraatjes of een overvloed aan details. Blijf bij de zaak: één A4 is voldoende voor uw advertorial.

Publireportage schrijven: kruip in de huid van een journalist

Uw publireportage of advertorial verschijnt als een redactioneel artikel in een krant of tijdschrift. Hou daarom rekening met deze journalistieke regels:

  • Blijf objectief.
  • Maak uw verhaal nieuwswaardig met feiten.
  • Zet zoals in een persbericht het belangrijkste bovenaan en het minst belangrijke onderaan.
  • Gebruik quotes om uw publireportage tot leven te brengen en geloofwaardiger te maken.
  • Schrijf uw advertorial zo helder mogelijk, met cijfers, voorbeelden en nuttige info.

Trek uw doelgroep over de streep met uw advertorial

Uw publireportage ziet er dan wel uit als een redactioneel artikel, het blijft een advertentie. Eentje waarmee u klanten wilt aantrekken. Hoe u dat doet? Sluit uw reportage af met een duidelijke call to action: laat de lezer bellen, mailen, of naar uw website surfen.

Benieuwd naar een voorbeeld van een advertorial?

Check de tekst die we voor IBM schreven over hun nieuwe retailstudie.

Laat u uw publireportage ook liever door een professional schrijven? Schakel de copywriters van uwtekst.be in