Tips voor webteksten om u tegen te zeggen

Zo schrijft u sterkere webteksten

Uw website zorgt ervoor dat uw onderneming de klok rond en vanaf elke locatie bereikbaar is. Alleen: overtuigen de teksten die u schrijft voor het web ook uw lezer? En is uw bedrijf online gemakkelijk te vinden? Met deze schrijftips voor webteksten weet u waar u op moet letten.

Betere webteksten schrijven? Vertroetel uw lezer

Schrijft u teksten voor uw website? Verplaats u dan even in de gemiddelde surfer. Is die op jacht naar informatie? Dan wil hij die meteen – hier, nu en hapklaar. Hij leest uw zorgvuldig geschreven webtekst ook niet van a tot z: hij scant, en pikt er de info uit die hij nodig heeft. Schrijft u dus een tekst die u online wilt gebruiken? Maak het uw lezer dan gemakkelijk:
  • Zet de belangrijkst informatie bovenaan.
  • Trek de aandacht met logische titels.
  • Hak uw tekst in korte alinea’s en zet lange opsommingen in puntjes.

SEO-webteksten: rank hoger in Google

Wat hebt u aan een website met klinkende teksten, als uw prospects hem niet vinden? Met SEO-teksten en SEO-optimalisatie scoort u hoger in Google. En bent u dus ook beter zichtbaar.
Plezier daarom Google én uw lezer: schrijf leesvriendelijke webteksten met strategische zoekwoorden, gebruik informatieve tussentitels, en hou uw site levendig met nieuwe content. Bijvoorbeeld met een blog, case of testimonial.

Webteksten schrijven: verplaats u in uw lezer

Schrijf uw webteksten in de eerste plaats voor uw lezer. Doet u het goed? Dan blijft hij met plezier wat langer hangen. En verkent hij misschien ook de rest van uw website. Hoe u lezersvriendelijke webteksten schrijft? Een aantal tips:
  • Spreek uw lezer aan en gebruik actieve taal.
  • Blijf ver weg van vakjargon en schrijf zoals u spreekt.
  • Snijd onderwerpen aan die de vragen van uw bezoeker beantwoorden.
  • Tekst schrijven voor uw website: benut elke pagina

De meeste bezoekers komen via Google op uw website terecht. Zéker als u uw webteksten herschreef en er SEO-optimalisatie op toepaste. Uw bezoekers belanden via de zoekmachine vaak op een lukrake webpagina: zorg er daarom voor dat u elke landingspagina optimaal benut. Vertel op elk van die pagina’s duidelijk wat u doet, en waarom u verschilt van uw concurrenten. Dan weet uw ongeduldige lezer meteen of hij bij u aan het juiste adres is.

Krachtige webteksten: voeg een call to action toe

Hét doel van uw webteksten? Uw lezer aanzetten tot actie: iets bestellen, een offerte aanvragen, zich op uw nieuwsbrief inschrijven, … Met een call to action geeft u uw bezoeker dat laatste duwtje in de rug. Gebruik de gebiedende wijs en maak het dringend. Uw aansporing extra overtuigend maken? Geef uw lezer iets in ruil voor zijn actie.

Webteksten schrijven: description tags doen klikken

Besteedt u genoeg aandacht aan uw description tags? Dat zijn de tekstjes die u onder elke blauwe link ziet in de zoekresultaten. Vertel op beknopte wijze – ongeveer 155 tekens – wat de lezer op uw webpagina vindt en verleid hem tot een klik naar uw website: bijvoorbeeld met een call to action.
Schrijf een description tag voor elke pagina van uw website en maak ook de bijbehorende title tag uniek en helder.

Webteksten schrijven? Schakel uw copywriter in

Geen tijd om aantrekkelijke webteksten, heldere description tags en overtuigende call to actions te bedenken? Laat het aan de copywriters van uwtekst.be over: die zijn gewend om te schrijven voor het web. We schrijven zonneklare teksten voor uw landingspagina’s, houden uw lezers up-to-date met blogberichten en pennen overtuigende testimonials neer.
Vraag vrijblijvend uw offerte.

Benieuwd hoe zo’n webtekst van een copywriter eruitziet?

Bekijk wat we bij elkaar schreven voor Nobel Flooring75 jaar SD Worx, Leonidas en immomakelaar EST8.

Laat uw SEO-copywriter uw webteksten schrijven