6 trucs om uw boodschap bij uw klanten te laten plakken

Koen Bruelemans

Koen Bruelemans

Copywriter bij uwtekst.be
U serveert uw klanten een heleboel teksten: op uw website, in uw mailings, in uw brochures … Maar welke teksten onthouden ze het beste? Welke blijven in hun hoofd ‘plakken’? Het zijn de teksten waarin u een verhaal vertelt. 6 elementen verhogen de plakkracht van uw teksten drastisch: de SUCCES-elementen. De broers Chip en Dan Heath beschrijven ze in hun boek ‘De Plakfactor’.

S – Simple of eenvoudig

Hoe eenvoudiger uw boodschap, hoe gemakkelijker ze te onthouden is. Beperk u tot 1 onderwerp. Laat alles weg wat niet nodig is. Schrap, schrap en schrap tot u de essentie overhoudt. U moet uw boodschap in 1 zin kunnen samenvatten. Denk aan bol.com. Hun boodschap waar al hun communicatie rond draait: ‘De winkel van ons allemaal’.

U – Unexpected of onverwacht

Verras uw publiek. Een verrassing haalt ons uit ons standaard denk- en verwachtingspatroon, trekt onze aandacht en verhoogt onze concentratie. Zorg er wel voor dat de verrassing aan uw bedrijf, dienst of product gelinkt is. De Amerikaanse winkelketen Nordstrom bijvoorbeeld pakt producten die hun klanten in een andere winkel kochten in als cadeautje. Hun klanten zijn verrast … en vertellen het verder.

C – Concrete of concreet

Maak uw tekst zo concreet mogelijk. Zó concreet dat uw klanten het zich zonder nadenken kunnen voorstellen. Want wat we ons kunnen voorstellen, dat onthouden we ook veel makkelijker. Een voorbeeld? Een leverancier van IT-materialen vergeleek zijn korting van 50 euro met een briefje van 50 euro dat je uitspaart en in je portefeuille steekt om andere dingen mee te kopen.

C – Credible of geloofwaardig

Uw tekst moet geloofwaardig zijn, toetsbaar. Want wat we kunnen toetsen, dat geloven we ook. Hoe u een verhaal geloofwaardig maakt? Door bijvoorbeeld een deskundige aan het woord te laten, statistieken te gebruiken of details te geven. Zo verkocht Rolls Royce ooit een van zijn modellen door te zeggen dat het luidste geluid dat je in de wagen hoorde van de elektrische klok kwam.

E – Emotional of emotioneel

We nemen onze beslissingen nog altijd op basis van emotie. Daarom ook spelen merken elke dag op ons gevoel en onze emoties in. Denk maar aan de reclamefilmpjes met de Coca Cola Light-man die de harten van vrouwen sneller liet slaan. Vindt u geen emotionele boodschap? Ook eigenbelang werkt: vertel uw klant over de voordelen die hij uit uw product of dienst haalt.

S – Story of verhaal

En last but not least: giet uw tekst in een verhaal. Want verhalen horen we graag. Een verhaal is de lijm van uw tekst. U betrekt uw klant bij uw boodschap en zorgt ervoor dat hij zich de situatie die u vertelt beter kan voorstellen. En dat bevordert opnieuw het resultaat dat u met uw tekst wilt bereiken.

Moet u de 6 SUCCES-elementen allemaal in uw tekst gebruiken? Nee. Want u kunt ze niet op al uw boodschappen toepassen. De gouden regel: gebruik er zo veel mogelijk. Hoe meer elementen u in uw tekst gebruikt, hoe plakkeriger. En hoe efficiënter.

Klaar om uw boodschappen te doen plakken? U kunt ook altijd onze hulp inroepen.

Delen mag