Bedrijf achter de schermen: laat uw helden zien

Picture of Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Helden van Hier, Helden van de Kinderkliniek, Spoed 24/7, … U kent ze vast wel. De docusoaps geven een blik achter de schermen van bijzondere beroepen. En de tv-kijkers vinden het fantastisch. Want u maakt de spannendste momenten mee, via de camera weliswaar. U bent getuige van heel persoonlijke en ontroerende verhalen – dingen die ook u kunnen overkomen. En u ontdekt het kleine hartje van de grote held. Laat ook úw helden zien en uw doelgroep zal ervan smullen.

U bent geen levensreddende brandweerman, zegt u? Of geen politieman die gevaarlijke criminelen achternazit? Geen probleem. Ik durf erom te wedden dat u en uw collega’s op een andere manier helden zijn. Omdat u het leven van mensen makkelijker maakt of een bijna onmogelijke klus tot een goed einde hebt gebracht. Omdat u iets kunt of hebt wat niemand anders kan of heeft. Of omdat u iets bijzonders ontdekte. Die dingen laat u beter zien. En onthoud: het is niet omdat ú uw job maar heel gewoontjes vindt dat anderen dat ook vinden.

1. Machines die tot de verbeelding spreken

Op 6 februari lanceerde Tesla de krachtigste raket ter wereld in de ruimte. Honderdduizenden nieuwsgierigen volgden de testvlucht live en de hele wereld sprak erover. U hebt misschien geen raket, maar wel machines, software of robots die tot de verbeelding spreken. Vertel over de magie achter het product of proces en verras uw lezers met leuke weetjes.

2. Een dag in het leven van

Mensen zijn geïnteresseerd in andere mensen, vooral in de kleine kantjes. Zet daarom uw medewerkers in de kijker op uw website, in uw bedrijfsmagazine en in uw folder. Laat hen vertellen over hun job en geef ruimte aan een persoonlijke invulling. Volg de zaakvoerder bijvoorbeeld een dag, op zijn werk én ’s avonds met zijn fietsvrienden. Of zet collega’s in de kijker die een serieuze sportprestatie leveren. Zo maakt u uw merk nog menselijker.

3. Waar komen uw producten vandaan?

Uw helden zijn niet alleen uw medewerkers, ook uw producten zelf en uw leveranciers. Ik interviewde ooit Ronny De Jonck en Miriam Savels van Onyx, die voeding leveren aan de horeca. Zij halen hun delicatessen bij gepassioneerde, kleine boeren in Frankrijk in België: Capelinvarkens, kapoenen en bijzondere groenten. Elk jaar reizen ze rond op zoek naar nieuwe kwekers. Toen ze daarover vertelden, hing ik aan hun lippen. Laat ook uw lezers dromen. Vertel waar uw producten vandaan komen en focus op de authenticiteit. Zo krijgen ze extra waarde.

Wie zijn de helden van uw organisatie? We helpen u graag om ze in de schijnwerpers te zetten.

Delen mag