Blaas uw brieven meer leven in

Foto van Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
‘Zoals beslist laten wij u hierbij een opvraging geworden voor het betalen van de kosten. Met de meeste hoogachting.’ Tekst uit 1877? Nope, 2016! Gooi verouderde taal overboord, maak het uw lezer gemakkelijk en schrijf zoals u spreekt.

Weg met Shakespeare

De zin in de intro komt van onze gebouwbeheerder. Om kippenvel van te krijgen, en niet alleen omdat ik moet betalen. Waarom doen mensen zóveel moeite om Shakespearetaal uit hun toetsenbord te persen? Terwijl het toch veel eenvoudiger kan. Dat staat misschien professioneler, hoor ik u denken. Integendeel. Het zegt vooral dat u niet mee bent met uw tijd. Daarom: weg met Shakespeare – tenminste in informatieve en zakelijke teksten.

Uw lezer is ook maar een mens

‘Geachte’, ‘hoogachtend’, ‘wij verblijven’, … Die hoogdravende aansprekingen hebben hun beste tijd gehad. Stop meer dialoog in uw brieven en e-mails, zoals u dat ook in real life doet: ‘Dag Eli’ of ‘Dag meneer Geuens’. Sluit ook leesbaar af met ‘Vriendelijke groeten’. Nog beter is om het wat persoonlijker te maken: ‘Tot binnenkort’, ‘Geniet nog van het mooie weer’ of ‘Alvast een fijn weekend!’ Daarmee scoort u extra punten.

Zet uw woorden op dieet

‘Door middel van’, ‘aanvankelijk’, ‘met betrekking tot’. Door de moderne – korte – variant te gebruiken, maakt u de tekst krachtiger. Wat denkt u van ‘met’, ‘eerst’ en ‘over’? ‘Ondanks het feit dat’ wordt ‘hoewel’ en ‘in het kader van’ wordt ‘binnen’. Uw lezer zal u dankbaar zijn. Want u komt zo sneller to the point.

Van passief naar actief

Ook passieve zinnen – ‘Het formulier moet worden teruggestuurd’ – zijn nogal ouderwets. Schrijf actief en in de tegenwoordige tijd: ‘Stuur uw formulier terug’. Dat is veel directer.

Als u alle tips toepast op de zin van mijn gebouwbeheerder, krijgt u: ‘U vindt uw factuur in de bijlage’. Korter, frisser én leesbaarder.

Nu is het aan u. Veel succes!

Meer tips? Neem dan een kijkje op onze Facebookpagina.

Delen mag