Geschreven door Joke

De power van het wij-gevoel

Ondernemers spenderen het merendeel van hun marketingbudget aan de zoektocht naar nieuwe klanten. Terwijl uit onderzoeken blijkt dat investeren in het bestaande clientèle altijd méér winst oplevert. Een overtuigende reden om uw trouwe afnemers wat meer in de watten te leggen. Hoe? Een van de strategieën is om werk te maken van het wij-gevoel: community marketing. Laat u inspireren door andere merken en ontdek hoe u met het gevoel van verbondenheid uw klanten dichterbij brengt.

Bijzonder wij-gevoel als rode draad bij community marketing

Uw klanten voelen zich graag bijzonder. Met community marketing tovert u uw klanten om tot een hechte en bevoorrechte groep fans. Dat doet u door uw klanten samen te brengen, het groepsgevoel aan te wakkeren en voor interactie en inspraak te zorgen. Resultaat: uw klanten zijn trots om bij de groep te horen, dragen dat uit en worden zo ambassadeurs van uw merk.

Voorbeelden van community marketing 

Koning van de community marketing is zonder twijfel mobiele operator Mobile Vikings. Twee derde van hun leden wordt aangebracht door andere leden. Vikings helpen elkaar op sociale media. En als Viking Pioneer testen en beoordelen ze in het Viking Lab als eerste mobiele innovaties. Een ander voorbeeld is Tomorrowland. Wie tickets bemachtigt, treedt toe tot een familie. Ook LEGO heeft een trouwe en hechte klantcommunity. LEGO-fans stellen zelf nieuwe modellen voor op LEGO Ideas en delen hun creaties met elkaar op het sociale netwerk LEGO Life.

Tips voor community marketing

Een community installeert u niet, die moet groeien. Maar u helpt uw klanten wel een handje om er zich thuis te voelen.

  • Noem uw klanten geen klanten, en uw abonnees geen abonnees. Maak er een familie of een club van, zoals de Vikings van Mobile Vikings. 
  • Geef exclusieve voordelen aan de leden van de klantcommunity. Zoals bijvoorbeeld de abonnees van de Zoo en Planckendael. Die mogen een uur vroeger binnen.
  • Geef uw community inspraak, zoals LEGO Ideas, en zorg dat er van alles met en rond uw merk gebeurt. 

Nog één voorbeeld om het af te leren: VTM veranderde haar slogan begin maart van 'Je beleeft het hier' naar 'Zoveel om te delen'. In het bijbehorende filmpje benadrukt de zender dat u en ik eigenlijk heel wat gemeen hebben, hoe verschillend we ook zijn. Pinkt u al een traantje weg? Dat is de kracht van de VTM-familie.

Focus u dus niet alleen op nieuwe klanten, maar investeer ook in uw trouwe publiek, bijvoorbeeld met community marketing of de kracht van het wij-gevoel. Geen idee hoe u daaraan begint? Steek uw licht op bij de copywriters van uwtekst.be