Testimonials trekken twijfelaars over de streep

Picture of Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Twijfel is eigen aan de mens, bij kleine én grote beslissingen. Als u zich inschrijft op de sportschool, een nieuwe computer zoekt of uw vakantie boekt. U wilt waar voor uw geld. Daarom steunt u voor beslissingen vaak op anderen: via reviews, beoordelingen en getuigenissen. Maak dus zéker tijd om testimonials te schrijven voor uw website. Ze beantwoorden vragen bij een moeilijke keuze.

Testimonials bevestigen “Die heeft er verstand van”

Jaren geleden schafte ik mij Sonos aan, zo’n draadloze luidspreker waarmee je muziek streamt via wifi. Niet omdat ik alle muzieksystemen had vergeleken. Wél omdat vriend Ronny een fan was van het eerste uur. Diezelfde avond heb ik de speakers besteld. Want mijn redenering was: Ronny weet er veel van, dus ben ik gerust. En dat is precies hoe getuigenissen op uw website werken. Robert Cialdini noemt dat fenomeen de sociale bewijskracht.

Testimonials in woord en beeld

Reacties van tevreden mensen werken in elke sector. Denk aan inwoners van uw stad, kindjes op uw school en klanten van uw bedrijf. Er zijn verschillende manieren om hen aan het woord te laten. Neem een interview af, verwerk hun feedback in een citaat of neem een filmpje op. Vindt u het lastig om hun die gunst te vragen? Helemaal niet nodig. Want het is zo gebeurd – een kort telefoontje of enkele zinnen op e-mail volstaan. En veel mensen vinden het zelfs leuk dat u hen vermeldt op uw website of in uw brochure. Voeg er persoonlijke informatie aan toe, zoals de leeftijd, de functie en een foto van uw getuige. Zo overtuigt uw testimonial nog sneller.

Testimonial schrijven: welke vragen stelt u?

Hoe begint u eraan? Maak een standaardmail die u gemakkelijk aanpast aan uw klant. Bedank hem voor de fijne samenwerking en vertel dat u zijn project graag als voorbeeld op uw website zet. Stel hem drie vragen:

  1. Waarom koos u voor ons en niet voor de concurrent?
  2. Heeft ons product/onze dienst u geholpen en hoe?
  3. Zou u ons aanraden aan anderen en waarom?

Nog drie tips voor testimonials op uw website

  • Luister naar uw klanten: zo ontdekt u welke vragen vaak terugkomen en verwerkt u de antwoorden in de testimonials.
  • Overdrijf niet: “Mijn leven is he-le-maal veranderd sinds ik die tandpasta gebruik.” Weinig waarschijnlijk. Zorg voor échte en geloofwaardige reacties van mensen.
  • Maak er een gewoonte van: drie testimonials in een jaar en klaar? Nee, publiceer regelmatig nieuwe getuigenissen. Liefst na elk project of event – wacht niet te lang! Zo leeft uw website en creëert u meer relevante content.

Inspiratie nodig om uw testimonials te schrijven? Lees de getuigenis van The Oval Office en MKA Antwerpen op onze website.

Delen mag