Eerste hulp bij slecht nieuws

Foto van Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Hogere prijzen, product niet in voorraad, vertragingen, ... Het is nooit leuk om slecht nieuws te brengen aan uw klant. Maar u kunt zijn pijn wél verzachten.

Val met de deur in huis

Loopt een levering vertraging op? Wacht dan niet tot uw klant vol ongeduld opnieuw contact met u opneemt. Kies voor de korte pijn, en bel of mail hem meteen. Val ook in uw communicatie met de deur in huis. Zeg wat het probleem is en vertel kort hoe dat komt.

Gebruik duidelijke taal

Bij lastige boodschappen verstoppen bedrijven zich maar al te graag achter moeilijke woorden en jargon. Maar dat werkt averechts bij uw lezer. Gebruik woorden die iedereen begrijpt, maak het concreet en wees eerlijk. Zo begrijpt uw klant hoe de vork aan de steel zit.

Bied een oplossing aan

Geef uw klant na het slechte nieuws ook goed nieuws. En zorg er uiteraard voor dat u uw belofte kunt waarmaken. Zo sluit u uw e-mail of gesprek toch positief af.
Door de drukke vakantieperiode is uw product op dit moment niet in voorraad. Ik bestelde meteen een nieuwe lading bij onze leverancier. U krijgt uw product gratis thuisbezorgd binnen de 10 dagen. 

Vermeld uw contactgegevens voor meer informatie

Probleem? Neem dan uw verantwoordelijkheid en schuif de fout niet af op anderen. Geef uw rechtstreekse contactgegevens mee en blijf bereikbaar voor meer informatie. Zo profileert u zich als een betrouwbare ondernemer die klaarstaat voor zijn klanten en de koe bij de hoorns vat.

Last van een writer’s block bij moeilijke boodschappen? Laat de fluwelen handschoenen over aan de copywriters van uwtekst.be.

Delen mag