Informatieblad of factsheet

Een factsheet voor uw bedrijf:
al uw troeven op 1 A4

Wilt u er zeker van zijn dat uw prospect ook na het verkoopgesprek nog weet wat uw aanbod zo bijzonder maakt? En dat hij dat ook feilloos overbrengt aan de beslissingnemer in zijn organisatie? Dan is een factsheet uw overtuigende geheugensteuntje: een A4 met al uw troeven helder op een rij.

Wat is een factsheet?

Een factsheet of onepager is een elevatorpitch in een papieren jasje. Op 1 A4 schrijft u neer wat uw aanbod waardevol maakt voor uw prospect, en waarom u een betere keuze bent dan uw concurrent.

Verwar een factsheet niet met een company fact sheet: zo’n informatieblad dist doorgaans feiten op over uw bedrijf die niet altijd relevant zijn voor uw prospect. Want die wil weten wat uw aanbod hem oplevert. En die informatie vindt hij niet terug in pakweg uw bedrijfsgeschiedenis.

De voordelen van een factsheet voor uw bedrijf

Net als bij een elevatorpitch hebt u ook op uw factsheet maar weinig ruimte om de troeven van uw bedrijf in de kijker te zetten. Toch levert de bondigheid van zo’n overzichtsblad u een pak voordelen op:

  • Uw prospect ziet in 1 oogopslag alles wat hij uit uw aanbod haalt.
  • Uw factsheet is een overtuigend geheugensteuntje dat u als standaarddocument toevoegt aan uw offertes.
  • Uw factsheet benadrukt uw professionele aanpak, en helpt tussenpersonen om uw troeven helder te communiceren aan de beslissingnemers.

Zelf aan de slag met uw factsheet? Let hiervoor op

De grootste valkuil bij het schrijven van een goede factsheet? Vervallen in geneuzel dat uw lezer langzaam in slaap wiegt.

Op uw informatieblad hebt u maar heel even de tijd om de aandacht van uw lezer te grijpen en niet meer los te laten. Begint u dan over eigenschappen waar uw lezer niets aan heeft? Dan levert uw factsheet u niets op.

Zo schrijft u een goede factsheet

Met deze 3 tips maakt u een succes van uw troevenblad:

  • Hou het kort en bondig: skip onnodige details, en kies voor kleine blokjes tekst en alleszeggende (tussen)titels.
  • Bekijk uw aanbod door de ogen van uw (potentiële) klant: naar welke informatie is hij op zoek? En welke feiten trekken hem over de streep?
  • Zet uw unique sellingpoint in de kijker: wat vindt uw prospect alleen bij u en bij niemand anders?

Factsheet: zelf schrijven of uitbesteden?

“Ik schrijf je een lange brief, want ik had geen tijd voor een korte.” De Franse filosoof Blaise Pascal wist in de 17de eeuw al dat een korte tekst schrijven moeilijker is dan een lange. En dat klopt: ook in uw factsheet moet elk woord er boenk op zijn.

Slaagt u er niet in om uw bedrijf door de ogen van uw klanten te bekijken? Is uw factsheet eerder een fact book? Schakel een copywriter van uwtekst.be in: die maakt een overzichtelijk A4’tje waar uw klanten wildenthousiast van worden.

Uwtekst.be schreef de factsheet voor BandBox, een bedrijf dat rijdende repetitieruimtes verhuurt.