Heeft uw merk een aantrekkelijke smoel?

Tom Goossens

Tom Goossens

Copywriter voor Vlaams-Brabant bij uwtekst.be
Een sterk merk heeft een sterke persoonlijkheid. Of anders gezegd: een aantrekkelijke smoel. Helaas maken weinig kmo-ondernemers werk van die persoonlijkheid en zo laten ze potentiële klanten links liggen. Hoe pakt u het dan wél aan?

Waarom wakker liggen van uw brand personality?

Omdat u een grijze muis wordt als u uw merkpersoonlijkheid verwaarloost. Die persoonlijkheid omvat alles wat uw klanten denken, voelen en beleven wanneer ze met uw merk te maken krijgen. Denk aan iemand die uw nieuwsbrief leest, met uw helpdesk belt of een praatje met uw verkoper maakt.

U wilt telkens weer op een positieve manier opvallen, zodat ú de aandacht krijgt en niet uw concurrenten.

Hoe trekt u de aandacht van uw doelgroep?

Eerst en vooral moet u iets te bieden hebben wat uw klanten gelukkig maakt. Die algemene merkbelofte zit wel snor bij de meeste kmo-ondernemers. Ze zijn gepassioneerd door hun vak, en ze weten en voelen wat hun klanten nodig hebben. Toch loopt het vaak nog fout.

Het probleem zit ’m in de communicatie. Want om échte merkpersoonlijkheid te krijgen, vertaalt u uw merkbelofte naar:

  1. Een consistente visuele identiteit of huisstijl
  2. Een consistente en unieke tone of voice

Wat is de stem van uw merk?

Laat ons even inzoomen op de tone of voice: de stem van uw merk. Is uw communicatie bloedserieus? Of eerder geestig en misschien wel snedig? Bent u hartstochtig en onstuimig? Of volledig relaxed en geruststellend voor uw klanten?

Uw tone of voice en huisstijl moeten perfect aansluiten bij uw merkbelofte én doelgroep. Missie geslaagd? Dan krijgt uw merk een onweerstaanbare smoel. Tijd voor een paar voorbeelden.

De wereld van Eva Mouton

Surf eens naar de website van illustratrice Eva Mouton. Zelfs in de wettelijk verplichte cookiemelding herken je haar tone of voice.

Om nog maar te zwijgen over de rest van haar website:

De subtiele humor van Blendle

Ook voor Blendle – de Nederlandse digitale kiosk – hoeft het niet gortdroog te zijn. De webteksten zijn to the point, met hier en daar een streepje subtiele humor.

 

Het vakmanschap van Nobel Flooring

Een effectieve tone of voice kan ook zónder humor. Dat ontdekt u wanneer u de webteksten leest die copywriter Joke schreef voor Nobel Flooring.

De sérieux en het vakmanschap spatten van het scherm. En let ook op het strakke en stijlvolle grafische ontwerp dat daarbij hoort.

De copywriters van uwtekst.be geven uw merk een stem

Binnenkort krijgt u meer tips voor uw tone of voice. Hebt u in de tussentijd hulp nodig om uw stem te vinden? Bel even met copywriter Joke of copywriter Tom.

Delen mag

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email