Uw offerte speelt in op motivatie
Om een winnende offerte te schrijven, moet u precies weten wat uw klant in beweging zet. Wil hij geld besparen of tijd winnen? Start hij een nieuw avontuur of wil hij iemand verrassen? Speel in op zijn motivatie en raak zo de gevoelige snaar. Hoe ontdekt u de drijfveer van uw klant? Bel hem even op. Zo breekt u in één keer het ijs.
Wat motiveert uw lezer? | |||
geld sparen | gelijk hebben | populair zijn | nieuwsgierigheid |
tijd sparen | zich belangrijk voelen | gelukkig zijn | schuldgevoel |
werk verlichten | geld verdienen | respect krijgen | … |
Uw offerte spreekt uw lezer direct aan
In uw offerte staat uw lezer centraal. Win zijn aandacht door hem rechtstreeks aan te spreken. Gebruik veel meer u of je dan ik, we of ons. Zeg hem wat hij wint met uw product of dienst. En overtuig hem met zowel de eigenschappen als de voordelen:
- eigenschappen: computer met X,X GHzquadcoreprocessor
- voordelen: Vindt u vlot en snel werken belangrijk? Dan is de X,X GHzquadcoreprocessor volgens de test van tweakers.net dé keuze voor u.
Uw offerte bewijst uw expertise
Uw offerte is uw visitekaartje, ook als de deal niet doorgaat. Profileer u daarom als betrouwbaar en deskundig, en voeg aan uw offerte getuigenissen toe van uw klanten. Geen fake goednieuwsshow, maar oprechte en positieve testimonials die de vragen en bezwaren van uw potentiële klant doen smelten. Stuur ook voorbeelden mee van gerealiseerde projecten. Dan geeft u direct een goede indruk.
Uw offerte is helder en positief
Onder verwijzing van ons gesprek laat ik u vrijblijvend een voorstel geworden. Swingt niet echt, toch? Schrijf zoals u spreekt, zónder jargon of bombastische taal. Maak uw offerte positief en schrap woorden zoals ‘moeten’, ‘kosten’ en ‘betalen’. Vervang ‘prijs’ door ‘budget’. En zeg ‘Bel ons vandaag’ in plaats van ‘Aarzel niet om contact op te nemen’. Hoe duidelijker en positiever u schrijft, hoe sneller uw prospect overgaat tot kopen.
Uw offerte heeft een overtuigende call to action
Sluit uw offerte en bijbehorende e-mail af met een glasheldere call to action. Die geeft uw klant een duwtje in de rug. Maak het dringend – bijvoorbeeld met een deadline – en vertel wat uw klant ervoor in de plaats krijgt: Gaat u met copywriter Tom in zee? Stuur een e-mail naar tom@uwtekst.be vóór 16 uur, dan vindt u het tekstvoorstel nog deze week in uw mailbox. Hou ook daarna de vinger aan de pols. Krijgt u geen reactie? Bel uw klant dan op om hem over de streep te trekken. Of vraag hem waarom hij toch niet voor u kiest. Zo leert u bij en verfijnt u uw volgende offerte op basis van die feedback.
Op 9 december 2016 gaf copywriter Tom Goossens voor UNIZO een webinar over winnende offertes. Bent u lid? Dan herbekijkt u de aflevering gratis via Love to be Free.
Lees ook: Hoe wordt u een succesvolle verkoper?