1. Een copywriter overtuigt met emoties
Wij geloven graag dat we ons gedrag laten leiden door rationele argumenten. Zeker bij zakelijke beslissingen. Een fabeltje. Want eigenlijk zitten onze emoties aan het stuur. Angst, jaloezie, trots … Emoties bepalen voor een groot deel ons gedrag. Raak uw lezer daarom op zijn gevoelige plek en hij gaat in op uw voorstel.
Zijn rationele argumenten dan overbodig? Helemaal niet. Want uw lezer heeft ze nodig om zijn aankoop of beslissing te verantwoorden. Een copywriter bewaart dus het evenwicht tussen ratio en emotie. Is uw tekst uit balans? Dan haakt uw publiek af.
2. Een copywriter schrijft voor de belangrijkste persoon: uw lezer
We hebben allemaal het verlangen om mee te tellen. Om belangrijk te zijn op de een of andere manier. Hoe geeft u uw lezer dat gevoel? Door te schrijven over wat voor hém belangrijk is. Daarom vermeldt u de voordelen die uw aanbod of product hem opleveren. En zet u de eigenschappen van uw aanbod of product minder op de voorgrond.
Een copywriter kruipt in de huid van zijn lezer. En begrijpt wat uw doelgroep in beweging zet; wat uw publiek écht verlangt. Zo wekt uw copywriter een gretig verlangen op met zijn tekst. Een sterke call to action doet de rest.
3. Een copywriter laat uw lezer jaknikken vanaf de start
Wilt u iemand overtuigen? Bestook hem dan niet onmiddellijk met uw vraag of aanbod. Gebruik eerst de bevestigingstechniek, en ontlok zo snel mogelijk een ‘ja’ aan uw lezer. Zorg dat hij vanaf het allereerste moment uw woorden beaamt. Dat doet u met onschuldige stellingen of vraagjes waarop hij alleen maar ja kan knikken. Zo krijgt u een keten van bevestigingen en zit uw lezer in de juiste mindset. Klaar om in te gaan op uw voorstel.
Schuilt er een copywriter in u?
Lees uw zakelijke of commerciële teksten even na. Zijn ze geschreven om te overtuigen? Zo niet, geen nood: copywriters Joke en Tom staan voor u klaar.