Het probleem? Mijn call to action was pover. Mijn vraag: een slag in de lucht.
Als u iets vraagt, doe het dan volgens de regels van de kunst – ook in uw commerciële of zakelijke teksten. Vier tips voor een ijzersterke call to action.
1. Wat wilt u bereiken?
Wat moet uw lezer doen na het lezen van uw tekst? Formuleer uw vraag helder, eenvoudig en specifiek.
- Helder: zorg ervoor dat uw lezer uw vraag begrijpt, zónder mentale inspanning.
- Eenvoudig: vraag uw lezer om één actie te ondernemen – niet meer, niet minder.
- Specifiek: leg uw lezer haarfijn uit waar en hoe hij die gevraagde actie onderneemt.
2. Kopen of niet?
Denk niet altijd aan kopen als call to action. Waarom? Soms leidt u uw lezer beter zachtjes door het verkoopproces, stap voor stap. Gaat u te bruusk? Dan haakt hij af.
Wat vraagt u hem dan wél?
- Aanvraag voor een catalogus
- Inschrijven op uw nieuwsbrief
- Bezoek aan uw winkel of website
- Telefoontje naar 0496 78 52 33
3. Beloon uw lezer
Voor wat, hoort wat. En dus beloont u uw lezer als hij doet wat u hem vraagt. Hoe? Zet de voordelen in de kijker: wat wint hij als hij op uw aanbod ingaat?
En geef eens een extraatje, iets waar uw lezer waarde aan hecht. Want uw lezer weegt inzet en opbrengst af. Aan u om het evenwicht te vinden.
4. Doe het nú
Gun uw lezer niet de tijd om zich te bedenken. Vraag dat hij nú in actie komt, of stel een scherpe deadline.
Waarom? Anders vergeet hij u.
Ziezo, vier tips waarmee u een call to action kruidt. Gaat u ermee aan de slag? Prima. Of reken op de drie copywriters van uwtekst.be. Nog beter.