Stelt u zich de volgende situatie even voor:
U komt ’s morgens op het werk en wandelt voorbij de dame van het onthaal: “Goeiemorgen beste onthaalbediende“, zegt u opgewekt. Daarna gaat u richting koffiehoek waar ook Rudy van de boekhouding een kopje troost zoekt. “Goeiemorgen beste boekhouder, hoe was het weekend?”
Schrijven = spreken
Nee, zo ga je toch niet met mensen om, hoor ik u denken. Precies! En toch spreken veel bedrijven zo hun klanten aan. Onpersoonlijk, net als de e-mail van mijn mobiele provider.
Scoor bij uw lezer: gebruik zijn naam
Voelt u zich aangesproken door een brief of e-mail die start met Beste, of Beste klant? Tuurlijk niet. Maar u voelt wel een klik als iemand uw naam gebruikt.
Wilt u écht scoren met uw aanspreking? Zet dan ook die Beste aan de deur – het is een knoert van een cliché. Wat denkt u van Dag Tom of Dag meneer Goossens als het formeler moet? Zolang uw aanspreking maar fris blijft.
Sluit af in stijl
Ook uw afsluiter kan uw tekst verknoeien. Zoals – u raadt het al – mijn mobiele provider dat deed. Sluit daarom uw brief of e-mail nooit af met het onpersoonlijke team:
Met vriendelijke groeten
Het wat-het-ook-mag-wezen-team
Sluit af met uw naam. Dat is warm en persoonlijk, en uw lezer voelt zich gewaardeerd.
Copywriter nodig?
Twee kleine ingrepen om uw brieven en mails beter te maken. Hebt u een helpende pen nodig? Bel even met copywriter Tom of met copywriter Joke.
O ja, benieuwd naar die mail van mijn mobiele operator? Check:
En blijkbaar kan ook mijn energieleverancier er wat van: