Maak van uw klant een topprioriteit

Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Hoe maakt u uw website, advertenties en e-mails zó aantrekkelijk dat ze meer klanten opleveren? Dat was de hamvraag op Conversion Day, een ideeënkermis voor marketeers, georganiseerd door Bloovi. Copywriter Joke was erbij, tankte véél inspiratie en zet voor u de tips van enkele sprekers op een rij. Vandaag: ‘The rise of the user’ door David Darmanin van Hotjar.

Wie is David Darmanin? CEO van Hotjar, een tool die inzicht geeft in het gedrag van de bezoekers op uw website. Dit moet u van zijn speech onthouden: dat gebruikers uw belangrijkste motor voor groei zijn. Zet ze daarom bovenaan op uw prioriteitenlijst.

We are now in the Connected User Era – we must adapt or die.

Door het internet en sociale media zijn we meer dan ooit met elkaar verbonden. En die connecties beïnvloeden onze beslissingen. We zoeken producten en diensten via Facebook, laten ons leiden door reviews van producten en polsen op sociale media naar ervaringen. Internet geeft de gebruikers macht. Als bedrijf speelt u dus maar beter uw rol in die geconnecteerde wereld.

Become a true champion for your users.

Hoe wordt u de Chuck Norris van de digitale wereld, kortom: de held die altijd wint? Níét door prioritair in te zetten op betalende advertenties. Verdien de authentieke en organische steun van uw klanten. Door hen een snelle service, lage prijs, bestelgemak, … te bieden. Zorg ervoor dat u inspeelt op hun behoeften. David: “In deze digitale wereld kunnen teleurgestelde klanten u kraken, en tevreden klanten u maken.”

Build an action/test plan around the 4 levers of #GrowthStrategy.

Volgens David Darmanin zijn er vier hefbomen voor groei:

  • conversie: wat is het ‘waarom’ van uw bedrijf? Waarom verkiezen uw klanten u boven uw concurrent? Daarvoor kun je Google Trends gebruiken. De gratis tool geeft de evolutie van zoektermen over een bepaalde periode. Vergelijk de score van uw bedrijfsnaam met die van je concurrenten. Al levert dat voor kleine bedrijven helaas zelden relevante informatie op.
  • waardecreatie: hoe maakt u het leven van uw klanten gemakkelijker met uw product of dienst? Peil met een enquête naar klanttevredenheid of vraag het uw klant persoonlijk. Geef hem een duwtje in de rug door hem iets cadeau te geven of een prijs te verloten.
  • gebruikerservaring: weet u wat uw klant verlangt en raakt u zo de gevoelige snaar?
  • mond-tot-mondreclame: creëert u een woweffect bij uw klant? Meet uw succes met de Net Promotor Score. Dat is een methodologie om met één vraag te polsen naar de loyaliteit van je klanten: ‘In welke mate zou u [bedrijf of product] aanraden aan uw vrienden, familie en collega’s?’

Review your XEmpathy maturity and focus on improving each area.

Om de vier hefbomen te realiseren hebt u volgens David XEmpathy nodig: de bekwaamheid om mee te voelen met en in te spelen op uw klanten. Anders gezegd: als u peilt naar de klantentevredenheid en -loyaliteit, dóé dan ook iets met die feedback. Reageer nog sneller op vragen. Produceer of selecteer voor hen steeds betere producten. Maak het uw klant zo gemakkelijk mogelijk om te bestellen of te kopen. En doe alles met de glimlach. Zo wordt ú de Chuck Norris in deze geconnecteerde economie.

Hebt u de vorige tips gemist?

Delen mag