SEO-teksten: spring eruit met longtailzoekwoorden

Foto van Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Hoe maakt u uw website, advertenties en e-mails zó aantrekkelijk dat ze meer klanten opleveren? Dat was de hamvraag op Conversion Day, een ideeënkermis voor marketeers, georganiseerd door Bloovi. Copywriter Joke was erbij, tankte véél inspiratie en zet voor u de tips van enkele sprekers op een rij. Vandaag: de psychologie achter de zoekwoorden door SEO-specialist Roy Ishak.

SEO = meer bezoekers en meer klanten

Zijn we nog niet klaar met SEO? Blijkbaar niet, zo bewees de volle zaal voor de bijdrage van Roy Ishak. Zijn vertrekpunt: “Door webteksten te schrijven met de juiste trefwoorden, komen meer surfers via Google op uw website. En zetten uw lezers sneller de stap naar een offerteaanvraag of aankoop.”

Gerelateerde zoekwoorden worden belangrijker

Google wordt altijd slimmer en schat met artificial intelligence de zoeker beter in. Daardoor hebben de klassieke SEO-trucs steeds minder effect. Het heeft dus vandaag nog weinig zin dat u uw webtekst volpropt met hetzelfde zoekwoord. Veel belangrijker worden de gerelateerde zoekwoorden. In een tekst over garages verschijnen beter ook: auto, carrosserie en vervangwagen. De logica is: hoe meer verwante zoekwoorden Google vindt, hoe relevanter uw website voor de zoeker.

Zet in op longtailzoekwoorden

Met topzoektermen is er één probleem: als kmo bokst u niet op tegen de grote bedrijven. Typt u ‘hotel Brussel’ in, dan komt u eerst Booking.com, Tripadvisor en Trivago tegen. En daarna alle grote hotels. Hoe trekt u toeristen wél naar uw hotel of B&B? Scoor met longtailzoekwoorden: een combinatie van drie of meer zoekwoorden.

De gouden bron van Google Suggest

Scoren met longtailzoekwoorden doet u door in te spelen op de specifieke wensen van potentiële klanten. Die wensen vindt u met Google Suggest, de automatische aanvulling van zoekwoorden. Een gouden bron van informatie!

Roy Ishak neemt ‘wellness arrangement’ als voorbeeld. Typt u ‘wellness arrangement a’, dan vult Google uit ervaring aan: Ardennen, aan zee en Aken.

Gaat u het hele alfabet af, dan ontdekt u:

  • wie het zoekwoord intypt – koppels, vriendinnen, moeder en dochter en
  • waarom ze het zoeken – feestdag, cadeau, romantisch weekend.

Maak arrangementen op maat van de longtailzoekwoorden en win zo de slag om de zoeker. Wedden dat uw klant zegt: “Dat is precies wat ik zocht!”

Handige tools voor zoekwoorden

Moet u het hele alfabet handmatig invoeren? Nee, Roy Ishak raadt twee tools aan om uw werk te vereenvoudigen:

Wij voegen daar nog twee tips aan toe:

  • Search Console van Google
  • Praat met uw klanten om te achterhalen hoe ze over uw merk spreken en ontdek zo welke zoekwoorden ze gebruiken.

Veel succes!

Volg ons op Facebook en ontdek maandag hoe David Darmanin van Hotjar, Chuck Norris naadloos linkt met marketing.

Las u de tips voor een succesvolle e-mailmarketing al van Jente Kasprowski?

Fotocredit: Bloovi

Delen mag