Speech schrijven: zo gaat u de geschiedenisboeken in

Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Op 8 november kiezen de Amerikanen hun nieuwe president. De speechschrijvers van de presidentskandidaten breken zich al weken het hoofd over de ultieme overwinnings- en verliesspeech. Tenslotte kijkt de hele wereld toe. Hoe grijpen ze het publiek bij hun nekvel? Met deze vijf tips maakt u uw volgende speech onsterfelijk.

Eén speech = één kernboodschap

Elke speech heeft één centrale boodschap die u vaak herhaalt. En een centraal thema als rode draad. Start uw verhaal meteen met de essentie. Leg daarna uit wat u doet, waarom en hoe. En maak in uw conclusie weer de link met de kernboodschap waarmee u begon. Zo is de cirkel van uw speech rond. Uw boodschap blijft nóg beter plakken als u telkens dezelfde woorden herneemt. Denk aan ‘Yes, we can’ van Obama. Aan het einde van zijn overwinningsspeech in 2008 herhaalt hij het zinnetje zeven keer.

Speech schrijven? Verhalen doen dromen

De beste toespraken bevatten verhalen over mensen. Vertel een anekdote over een doordeweekse gebeurtenis of ontmoeting waaruit u iets hebt geleerd. Het geeft uw kernboodschap vleugels, zodat die langer blijft hangen bij uw luisteraars. Zoom in op details. Zo leven mensen gemakkelijker mee.

“I will never forget that winter morning as I watched our girls, just seven and ten years old, pile into those black SUVs with all those big men with guns. And I saw their little faces pressed up against the window, […]” Uit de speech van Michelle Obama tijdens de Democratic Convention op 25 juli 2016.

Regel van drie in speeches

Drie is een magisch getal. Veni, vidi, vici. The Good, the Bad, and the Ugly. Faster, Higher, Stronger. Uw luisteraar onthoudt uw boodschap beter als u ze in drie stukjes hakt. Dat werkt voor muziek, literatuur en marketing, én voor speeches. Een drieslag brengt ritme en drama in uw tekst.

“They said this day would never come. They said our sights were set too high. They said this country was too divided.” Uit de speech van Barack Obama in Iowa op 3 januari 2008.

Stiltes overtuigen

Een sterke speech handelt u niet af op een drafje. Pauzes zetten uw boodschap kracht bij en bouwen de spanning van uw verhaal op. Ze geven uw woorden de nodige lading. Met een stilte houdt u uw toehoorders ook alert – zoals een leerkracht die zijn les onderbreekt.

“We are one people, one nation.”

Een speech is gemaakt om te overtuigen. Spreek uw toehoorders daarom rechtstreeks aan. Obama gebruikte in zijn overwinningsspeech van 2012:

  • 33 keer ‘me’ of ‘I’,
  • 56 keer ‘you’ of ‘your’ en
  • 110 keer ‘we’, ‘us’ of ‘our’.

Geef uw publiek de hoofdrol in uw verhaal. Druk uw dankbaarheid uit. En speel in op het wij-gevoel. Zo raakt u de gevoelige snaar.

Wij zijn alvast benieuwd naar de pareltjes van Hillary Clinton en Donald Trump. Hebt ú een speech nodig? Met uwtekst.be staat u nooit met uw mond vol tanden. 

Delen mag

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email