Stop de mens in uw merk

Picture of Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Wat er zo fantastisch is aan mijn job als copywriter? Uw sappige ondernemersverhalen tijdens de briefing. Als ú vertelt, ben ik helemaal verkocht. Maar betovert u ook uw klant?

Het leven zoals het is: ondernemers

Ik hoor u zó graag vertellen. Over uw drijfveren, toekomstplannen en ambities. De hilarische bloopers en toppers uit uw carrière. En uw verhaal over hoe het allemaal begon.

Elke dag leer ik nieuwe dingen over uiteenlopende producten en diensten. Maar één ding is overal gelijk: de grenzeloze goesting van ondernemers. Voor die passie trotseer ik met plezier het verkeer van de E19 en de A12, en de eindeloze verkeersdrempels in de middle of nowhere. Onderweg naar úw verhaal.

Het beste stuk bewaart u altijd voor aan het einde van ons gesprek. Want wanneer ik met mijn computer in de hand weer aan uw deur sta, zegt u nog: “Waarom ik dit doe? Eigenlijk wil ik het leven van de mensen gewoon gemakkelijker maken …”. Schoon, hè! Wel, dan ben ik helemaal weg van u, én van uw product.

Vijf storytelling-tips

Storytelling, noemen de marketingjongens dat. Kijk maar eens naar de reclame van het Britse Waitrose, het IJslandse Arla Skyr en WWF. Hoe u ijzersterke verhalen krijgt? 5 tips:

  1. Geef uw klanten een blik achter de schermen van uw bedrijf. Wat is het verhaal achter uw populairste producten? Hoe verloopt het maakproces? Kortom: neem uw lezer op sleeptouw.
  2. Vertel in uw eigen woorden. In spreektaal dus. Met dezelfde bevlogenheid en eerlijkheid waarmee u dat in mijn briefing doet. Zo leest uw verhaal als een trein.
  3. Gebruik verschillende kanalen om uw verhaal te vertellen. Zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Of een eigen blog.
  4. Maak uw bedrijf menselijk. Zet dus de mensen achter uw onderneming in de kijker: werknemers, klanten en leveranciers. En maak het persoonlijk met grappige anekdotes, emotionele momenten en onvergetelijke ervaringen.
  5. Betrek uw klanten in uw verhaal. Laat hen mee beslissen, zoals Lay’s dat ooit deed. Reageer op berichten. En nodig belangstellenden uit voor een bedrijfsbezoek.

Volg deze vijf eenvoudige tips om uw verhaal te vertellen. En stop de mens in uw merk. Zo wint u niet alleen het hart van uw copywriter, maar ook dat van uw klant.

Hulp nodig? Uw copywriter is al onderweg!

Delen mag