Wat een copywriter leert van Oprah Winfrey

Tom Goossens

Tom Goossens

Copywriter voor Vlaams-Brabant bij uwtekst.be
Copywriter Tom is stiekem een fan van Oprah Winfrey: de keizerin van de Amerikaanse talkshow. Het geheim van haar succes? Emoties. Ook voor uw marketing en communicatie zijn die emoties een krachtig wapen. Het is een kwestie van goed te mikken.

Waarom emoties werken

Psycholoog en gedragseconoom Daniel Kahneman deed onderzoek naar de manier waarop u en ik keuzes maken. Blijkt dat we zelden écht rationele beslissingen nemen. Want dat wikken en wegen vraagt tijd en energie. Dus vertrouwen we op ons buikgevoel en de emotionele impulsen die ons bereiken. Dat werkt bliksemsnel.

Het Trump-effect

Een voorbeeld? Tijdens de verkiezingen vragen politici uw stem. Een rationele keuze vraagt tijd om de partijprogramma’s uitgebreid te bestuderen en te vergelijken. Doet ú dat? Nee, dus kiest u voor de kandidaat die u het meest aanspreekt. Of kiest u voor de kandidaat die uw frustraties het best vertolkt? Emoties dus.

Copywriting = spelen met emoties

Vreugde, angst en jaloezie zijn drie krachtige emoties waarmee u uw marketingcampagne kruidt. Een paar voorbeelden:

Vreugde: H&M maakte een kerstfilmpje met acteur Adrien Brody. Het publiek snoepte ervan. Toch maar even binnenspringen bij H&M tijdens het shoppen?

Angst: fietsen in de stad is soms levensgevaarlijk. Volvo speelt er handig op in en presenteert dé oplossing: Volvo Life Paint.

Jaloezie: Instagram is hét medium om uw doelgroep te prikkelen. Daarom laat Flat Tummy Tea Instagramqueen Céline Schraepen pronken met haar strakke buik en een zakje thee. Goed voor 2.841 vind-ik-leuks en extra bestellingen.

Haal uw Oprah Winfrey in huis

Wilt u wervende teksten die subtiel spelen met de emoties van uw lezer? Bel even met copywriter Tom of copywriter Joke.

Delen mag

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email