Waarom emoties werken
Psycholoog en gedragseconoom Daniel Kahneman deed onderzoek naar de manier waarop u en ik keuzes maken. Blijkt dat we zelden écht rationele beslissingen nemen. Want dat wikken en wegen vraagt tijd en energie. Dus vertrouwen we op ons buikgevoel en de emotionele impulsen die ons bereiken. Dat werkt bliksemsnel.
Het Trump-effect
Een voorbeeld? Tijdens de verkiezingen vragen politici uw stem. Een rationele keuze vraagt tijd om de partijprogramma’s uitgebreid te bestuderen en te vergelijken. Doet ú dat? Nee, dus kiest u voor de kandidaat die u het meest aanspreekt. Of kiest u voor de kandidaat die uw frustraties het best vertolkt? Emoties dus.
Copywriting = spelen met emoties
Vreugde, angst en jaloezie zijn drie krachtige emoties waarmee u uw marketingcampagne kruidt. Een paar voorbeelden:
Vreugde: H&M maakte een kerstfilmpje met acteur Adrien Brody. Het publiek snoepte ervan. Toch maar even binnenspringen bij H&M tijdens het shoppen?
Angst: fietsen in de stad is soms levensgevaarlijk. Volvo speelt er handig op in en presenteert dé oplossing: Volvo Life Paint.
Jaloezie: Instagram is hét medium om uw doelgroep te prikkelen. Daarom laat Flat Tummy Tea Instagramqueen Céline Schraepen pronken met haar strakke buik en een zakje thee. Goed voor 2.841 vind-ik-leuks en extra bestellingen.
Haal uw Oprah Winfrey in huis
Wilt u wervende teksten die subtiel spelen met de emoties van uw lezer? Bel even met copywriter Tom of copywriter Joke.