Weet u wie uw klanten zijn?

Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Hebben de kids al lentekriebels?” vroeg een bekende webshop mij begin maart via e-mail. Absoluut geen idee. Want de enige ‘kid’ in huis, zat toen nog lekker warm in mijn dikke buik*. Die promotiemail miste dus duidelijk doel. Spreekt u uw klanten aan? Wéét dan voor wie u schrijft. En schrijf teksten die hen op het lijf geschreven zijn. Zo raakt u gegarandeerd de gevoelige snaar.

Doelgericht schrijven: hoe begint u eraan?

1. Geef uw klant een gezicht

Wie komt er bij u over de vloer? Jonge hipsters, welgestelde middenklassers of actieve senioren? Als u uw doelgroep kent, spreekt u hen persoonlijker en gerichter aan. Dat schept meteen een band. Geef uw klanten daarom een gezicht. Zoek een foto op het internet, geef hem of haar een naam, leeftijd en levensverhaal. Bepaal wat die persoon belangrijk vindt, en wat hij wint bij uw producten en diensten. Kortom: breng uw doelgroep tot leven. Maak vier of vijf persona’s die typerend zijn voor uw klantenbestand. Hang de profielen op uw prikbord. En verlies ze bij uw communicatie- en marketingacties geen seconde uit het oog.

2. Bepaal de stijl van uw communicatie

Dat uw financiële bank anders communiceert dan BASE met zijn campagne Hoe zot is dees! lijkt logisch. Ook ú staat het best even stil bij de toon van uw brieven, e-mails en folders. Neem daarom uw persona’s erbij. Hoe wil uw klant aangesproken worden? Informeel, vlot en met humor? Of eerder ernstig en sober? Leg de toon van uw communicatie vast in een huisstijl, een handige leidraad voor alle collega’s. Maak een keuze tussen aanspreken met u of jij en tussen begroeten met geachte en dag. En beslis hoe u wilt overkomen: ervaren en serieus, grappig en jong, mysterieus en verleidelijk. Dát is de stem van uw bedrijf.

3. Leg uw belangrijkste boodschappen vast

Na de persona’s en de bedrijfsstijl komen de boodschappen: de KFC van uw e-mail of brief. Het fastfoodrestaurant? Nee, KFC staat voor know, feel en commit. Wat moet uw klant weten, voelen en doen na het lezen van uw tekst?

  • weten: misschien hebt u de grootste voorraad uit de streek in huis zodat uw klant nooit moet wachten. U bent de klok rond bereikbaar. Of u geeft een tijdelijke promotie.
  • voelen: win de sympathie van uw klant door in te spelen op wat hij belangrijk vindt. Gaat u resoluut voor bio, stelt uw dienst hen gerust of deelt u dezelfde passie? Vertel dat dan ook.
  • doen: dit is de call to action of de oproep tot actie. Wat moeten uw klanten doen na het lezen van uw mailing of website? Bijvoorbeeld: neem nu contact op voor een vrijblijvende afspraak. Schrijf u in op onze nieuwsbrief. Meld u snel aan voor een onvergetelijke testrit.

Ga met deze tips aan de slag. En verleid uw klanten met persoonlijke communicatie, een duidelijke boodschap en een herkenbare schrijfstijl.

Geen idee waar u moet beginnen? De schrijfridders van uwtekst.be snellen u met plezier te hulp.

*Op 9 maart 2016 werd mijn superheld Levi Hofmans geboren.

Delen mag

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email