White paper laten schrijven?

Met een white paper of e-book versterkt u uw rol als expert en komt u sneller in contact met potentiële klanten. Ontdek hoe.

Trek meer klanten met uw white paper of e-book

Als ondernemer staat leadgeneratie – in contact komen met potentiële klanten – hoog op uw verlanglijstje. Maak kennis met de white paper: een essentiële toevoeging aan uw marketingmix. Maar wat is een white paper juist? En hoe zet u hem slim aan het werk voor uw onlinemarketing?

Wat is een white paper?

Een white paper telt meestal meerdere pagina’s waarin u als expert kennis deelt over een onderwerp dat relevant is voor uw lezers. Het is een waardevol cadeau voor uw klanten, want u deelt informatie die niet voor het oprapen ligt op het internet. Een aantal voorbeelden:

  • Een marketingbureau dat tips geeft om van start te gaan met contentmarketing.
  • Een accountant die de wijzigingen in de belastingwet helder op een rijtje zet.
  • Een ondernemingscoach die een stappenplan voorschotelt om meer klanten te trekken.
  • Leg uw klanten in de watten met een white paper


White papers bieden uw klant meerwaarde. Ze zijn daarom een gegeerd instrument in de contentmarketing. Net zoals bij een blog creëert u deelbare content die uw expertise op een vlotte manier in de verf zet. 
Een white paper is ideaal als weggever voor uw (potentiële) klanten:

  • Maak hem beschikbaar voor uw websitebezoekers.
  • Beloon een aankoop met een white paper als extraatje.
  • Moedig er potentiële klanten mee aan om zich in te schrijven op uw nieuwsbrief.
  • Het verschil tussen een white paper en een e-book

Het is ook mogelijk om uw kennis te verpakken in een e-book. De insteek is hetzelfde: kennis delen voor een betere leadgeneratie. Wat het verschil is? Dikwijls is een e-book wat uitgebreider, en er zijn doorgaans meer afbeeldingen in te vinden dan in een white paper.

Zo schrijft u een professionele white paper

Wilt u zelf een white paper of e-book schrijven? Hou dan rekening met de volgende tips:

  • Kies een interessant onderwerp voor uw white paper: speel in op de actualiteit, of deel kennis die uw lezer nergens anders vindt.
  • Dubbelcheck uw informatie: staaf wat u te vertellen hebt met andere bronnen, laat specialisten aan het woord en hou het bij feiten en cijfers. Zo versterkt u uw rol als expert.
  • Vermijd promopraatjes: zoals alles in contentmarketing is het niet de bedoeling om uw eigen producten of diensten te bewieroken. Onderaan verwijzen naar uw website voor meer informatie kan wel.
  • Hou het vlot: jaag uw lezer niet weg met ondoordringbaar vakjargon. Presenteer de feiten vanuit het standpunt van uw lezer, zelfs al heeft uw white paper een wetenschappelijke invalshoek.

White paper laten schrijven? Goed idee

Een white paper is waardevolle content die u veel leads oplevert – áls hij volgens de regels van de kunst is geschreven. Laat u uw white paper schrijven door een copywriter? Dan wordt uw white paper onweerstaanbaar. Uw copywriter:

  • Verdiept zich in het onderwerp
  • Contacteert en interviewt specialisten of uzelf
  • Verwerkt alle informatie tot een gestructureerd geheel, zodat uw lezer gemakkelijk zijn weg vindt, alle informatie vlot verteert en meteen aan de slag kan met uw expertise.

Resultaat? U krijgt een multi-inzetbare white paper: als extraatje in uw nieuwsbrief, als gratis weggevertje in ruil voor een e-mailadres, enzovoort.

Voorbeeld white paper geschreven door uw copywriter

Benieuwd hoe dat eruitziet, zo’n white paper die geschreven is door een copywriter? Bekijk de e-books die we voor Project Telewerk, Jobat en Mediahuis schreven. En ga daarna aan de slag met uw eigen white paper of e-book.