Zo kan het ook: pleidooi voor een heldere privacyverklaring

Foto van Joke Hofmans

Joke Hofmans

Copywriter voor Antwerpen bij uwtekst.be
Als u dit leest, hebt u het bombardement van GDPR-mails overleefd. Proficiat, want een sinecure was dat niet. U weet pas hoeveel bedrijven om uw privacy geven wanneer de Europese Unie haar richtlijnen aanpast. Maar: het kan gelukkig een stuk transparanter.

Door de nieuwe Europese regelgeving zagen zowat alle bedrijven zich verplicht om hun privacyverklaring aan te passen. In zo’n verklaring komt u te weten welke data een bedrijf van u verzamelt, wanneer het dat doet én waarom. Althans, dat is de bedoeling.

Kleinelettertjessoep

Hebt u de moeite genomen om zo’n GDPR-mail te openen en een bijgewerkte privacyverklaring ook écht te lezen? Neen? Niet erg: wie zich wél die moeite heeft getroost, komt van een kale reis en met hoofdpijn terug. De lettertjes zijn klein, de materie zwaar en onbegrijpelijk.

Klare taal

Dat kan beter, dachten wij. En dus schreven we een heldere privacyverklaringWie ze leest, moet alles begrijpen en mag zeker geen hoofdpijn krijgen: dat was het plan. Gelukt?

Gemerkt dat ook onze disclaimer in een nieuw jasje zit? Met zo’n disclaimer wijst een bedrijf alle verantwoordelijkheid af, en legt die doorgaans bij de gebruiker. Niet zo netjes, vinden wij. En dus gaven we er een positieve draai aan en maakten er een proclaimer van. Níét te verwarren met de Schotse rockers die 500 mijl zouden stappen en dan nog eens 500 mijl, om neer te vallen voor uw deur.

Nu is het aan u

Wilt u zelf ook transparanter communiceren met uw klanten? Daar kunnen wij u vast bij helpen. Vraag dus zeker uw offerte aan en lees gerust onze kleine lettertjes na. Die zijn heus niet zo klein.

Delen mag