Zet voordelen vóór eigenschappen

Picture of Tom Goossens

Tom Goossens

Copywriter voor Vlaams-Brabant bij uwtekst.be
Producteigenschappen en de voordelen die daaruit voortvloeien, worden soms op een hoopje gegooid. Meestal door gepassioneerde ondernemers die élk productdetail uit de doeken doen als ze met klanten praten. Maar om die klanten over de streep te trekken, hebt u méér overtuigingskracht nodig. Vuur daarom eerst uw productvoordelen af en neem de laatste weerstand weg met de productkenmerken.

Verschil tussen voordeel en eigenschap

  • Een eigenschap is een waarneembaar kenmerk van uw product. Bijvoorbeeld de afmeting, kleur of vorm.
  • Een voordeel vertelt wat uw product in petto heeft voor de gebruiker. Het resultaat staat centraal.

Het belangrijkste verschil zit hem in de emoties die productvoordelen losmaken bij uw publiek. En het zijn de emoties waardoor uw lezer door de knieën gaat.

Maak kennis met The Carousel

Een legendarische scène uit de tv-serie Mad Man maakt de kracht van productvoordelen duidelijk.

Reclamemaker Don Draper bedenkt een campagne voor een nieuwe diaprojector van Kodak. Zijn opdracht? Doe iets met de unieke vorm van het doosje waarin de dia’s steken. Die is rond in de plaats van het klassieke, rechthoekige bakje.

Kodak heeft zelfs al een naam voor de nieuwe projector: The Wheel  – 100% een productkenmerk.

Maar Don Draper ziet dat anders en doopt de diaprojector tot The Carousel: een draaimolen waarmee je door de tijd reist en de onvergetelijke momenten herbeleeft waarnaar je zo hard verlangt. Nostalgie verkoopt.

 

En de productkenmerken dan?

Stel u zoekt een nieuwe smartphone. Niet alleen om te bellen, surfen of mailen, maar ook om foto’s te maken van uw kroost of geliefde. Wordt u dan warm van een 12 megapixelscamera met optische beeldstabilisatie en true tone flash met 4 leds en slow sync?

Wat als Apple u vertelt dat u met die smartphone altijd haarscherpe plaatjes neemt – ook van uw schatten die tijdens warme zomerdagen zo graag ravotten in het schemerdonker? Momenten die u voor eeuwig wilt vastleggen.

Nu hoor ik u kritisch denken: wat met de gadgetfreaks die helemaal wild worden van megapixels en slow sync-toestanden?

Voor die productspecialisten is het absoluut belangrijk dat u de productkenmerken vermeldt. En dat doet u dan ook, ná de productvoordelen. Zo maakt u iedereen gelukkig.

Delen mag